Szeptember 22-én, hétfőn délelőtt iskolánk 10. B osztályának emelt biológia tagozatos csoportja terepgyakorlaton vett részt a helyi kiserdőben és Duna menti ligeterdőben. A 17 fős csoport a rekkenő kánikulában indult útnak, hogy a tankönyvi oldalakat felcserélje a valóságra. A kirándulás tökéletesen szemléltette azt, hogy egy iparvárosnak is lehet gazdag az élővilága. A diákok a terepen gyalogolva tanulmányozták a környékre jellemző növényfajokat és társulásokat. A Duna-parti ligeterdőben megismerték a fűz- és nyárfák különböző fajait, miközben bepillantást nyertek a folyóparti ökoszisztéma élővilágába. A tanulók meglepődve tapasztalták, hogy a gyárak árnyékában is virágzó élet zajlik, de sajnos nem csak őshonos fajokkal találkoztak.
A túra során számos invazív fajjal is szembesültek, mint például a mirigyes bálványfa, a selyemkóró vagy a zöld juhar. Ezek az idegenhonos növények komoly kihívást jelentenek az őshonos fajokra nézve, mivel kiszorítják őket eredeti élőhelyükről, ezzel megváltoztatva az ökoszisztéma egyensúlyát. Ez a kettősség – az ipari környezet és az élénk, de sebezhető élővilág – gondolatébresztő volt a diákok számára.
A túra a Benta-patak menti erdőben ért véget, ahol egy különleges jelenség várta a csoportot. A közeli hőerőműből érkező, felmelegített ipari víz egy mesterséges „vízesést” hozott létre. Ez az itt nem ritka jelenség rávilágított az ipari tevékenység és a természet kölcsönhatására, és egyben felvetette a kérdést, hogy miként képes az élővilág alkalmazkodni az ilyen emberi beavatkozásokhoz.
A délelőtti intenzív gyaloglás és tanulás után a délután a gimnázium falain belül folytatódott. Itt egy izgalmas, de egyben kihívást jelentő feladat várt a diákokra: a boncolási gyakorlat. Hal és giliszta boncolásán keresztül mélyebben megismerhették az állatok belső anatómiáját és a szervek elhelyezkedését. Ez a gyakorlati rész nagyban hozzájárult a tananyag jobb megértéséhez és elmélyítéséhez.
A nap végére a csoport minden tagja fáradt, de elégedett volt, hiszen a jó hangulat és az új élmények feledtették a nehézségeket. A terepgyakorlat nagyszerűen igazolta, hogyan kapcsolódik össze az elmélet a gyakorlattal, és hogyan lehet felfedezni a természet csodáit még egy iparosodott környezetben is.
Kalauzné Szilágyi Beáta, biológia szaktanár