Beszámoló a Határtalanul program keretében megvalósult HAT-KP-1-2024/1-000420 számú, ”Irodalmi és történelmi kirándulás Erdélyben” elnevezésű kirándulásról.

2024. júliusában, amikor megjelent a pályázat, azonnal jelentkeztünk az erdélyi utazásra. Óriási öröm volt novemberben, amikor megtudtuk, hogy nyertünk is.

2025. áprilisában fakultatív előkészítő órát tartottunk, május 12-én pedig megtartottuk a kötelező előkészítő órát is. Megnéztük, megbeszéltük, hogy hová fogunk utazni, mit fogunk látni, mi a történelmi háttér.

A diákok játékos formában is ismerkedtek Erdéllyel, ebben segítségünkre voltak a Barangoló tartalomtár digitális kockái. Ez a játékos lehetőség még további ismereteket nyújtott a gyermekeknek, és még jobban felkeltette az érdeklődésüket az utazás iránt.

Végre elérkezett május 19., az utazás napja. Reggel korán indultunk a hosszú útra.

  1. nap: Kora reggeli indulást követően első állomásunk Temesvár. Belvárosi sétánk során felfedeztük a város nevezetes épületeit és tereit, a Losonczy teret, a Lloyd sort, a Brück házat, a református és római katolikus templomot. Temesvár után megnéztük a Déva várát, ahol ,,hálát adtunk Kőmíves Kelemennének az önfeláldozásáért”. Utunk folytatásaként megismerkedtünk Vajdahunyad belvárosával, majd felkerestük a Vajdahunyadi várat.
  2. Nagyenyeden ellátogattunk a Bethlen Kollégiumba és a várba. Innen Torockóra vezetett az utunk, a község központjában meglátogattuk a főtéren álló, fallal körülvett unitárius erődített templomot. Ezen a napon nagyon kellett sietnünk, mert változtatnunk kellett a programunkon: a 4. napi parajdi sóbánya-látogatásunkról a szörnyű katasztrófa miatt le kellett mondanunk, helyette itt a 2. napon Tordára mentünk. Meglátogattuk a sóbányát és a Tordai-szorosban tettünk egy sétát.
  3. A napot Marosvásárhely nevezetességeinek megismerésével töltöttük. Felkerestük a Vártemplomot, a Várat, a Városházát, a Kultúrpalotát és a Teleki Tékát. A marosvásárhelyi körutat a Református Kollégium-Bolyai Farkas Elméleti Líceum meglátogatásával folytattuk, végül megtekintettük a Marosvásárhelyi Természettudományi Múzeum kiállítását. Szerencsénkre ezen a napon volt Marosvásárhelyen a néptáncegyüttesek találkozója, és egy rövid előadást is megnézhettünk a város főterén.
    Hazafelé betértünk a híres Petry Látványműhely és Múzeumba.
  4. A napot a Medve-tó földrajzi felfedezésével indítottuk, majd Korondra buszoztunk, ahol megismerkedtünk a korongolás művészetével. Farkaslakán Tamási Áron sírjánál koszorút helyeztünk el. Utunkat a fehéregyházi Petőfi-emlékműnél folytattuk, ahol közösen elszavaltuk a Nemzeti dal című verset. Végezetül Segesvárra utaztunk, ahol a várban tett látogatással időutazást tettünk a középkorba.
  5. Szomorúan vettük tudomásul, hogy elérkezett az utolsó napunk: délelőtti első állomásunk Kolozsvár volt, ahol felkerestük a Mátyás király emlékéhez fűződő épületeket. A látogatás során megtekintettük Mátyás király szülőházát, a Mátyás templomot, a Mátyás szoborcsoportot, a Bánffy kastélyt és a Farkas utcai Református templomot.
    Utolsó erdélyi helyszínünk Nagyvárad. Belvárosi sétánk során felfedeztük a város nevezetes épületeit és szobrait, a Római Katolikus Püspöki Palotát, Fekete Sas Palotát, Apolló palotát, Szent László király szoboregyüttesét.
    Búcsút intettünk Erdélynek és elindultunk hazafelé.

Itthon május 26-án megtartottuk a kötelező Határtalanul értékelő óránkat. Június 4-én megtartottuk a nemzeti összetartozás témanapot: A nemzeti összetartozás napján osztályfőnöki órák keretében témanapot tartottunk az intézményben. Történelemtanárok tartottak előadást a Trianoni diktátum súlyos következményeiről, majd az osztályokban megbeszélték a nemzeti összetartozás napjának fontosságát.

Közös, iskolaszintű programok: Határtalanul! projektben résztvevő tanulók által készített kisfilm megnézése, fényképek kiállítása.

Nemzeti Összetartozás Témanap: A Nemzeti összetartozás napján osztályfőnöki órák keretében témanapot tartunk az intézményben. Történelemtanárok tartanak előadást a Trianoni diktátum súlyos következményeiről, majd az osztályokban megbeszélik a Nemzeti Összetartozás Napjának fontosságát. Közös, iskolaszintű programok: Határtalanul! projektben résztvevő tanulók által készített kisfilm megnézése, fényképek kiállítása.