részlet a 6.b útinaplójából

03.21.
Sikeresen landoltunk a hosszú űrutazásunk végén a Földön. Több csapatban hajtottuk végre a manővert, minden csoport más-más célterületet jelölt ki magának a földet éréshez. A 8 csapat 8 különböző helyszínről jelentkezett be a küldetésvezetőnél.

Csak úgy záporoztak az üzenetek és fotók, mindenki helyzetjelentést küldött arról a helyszínről, ahová először léptek ki az űrhajójukból. Volt, aki hangüzenetet küldött, félelmetes oroszlánüvöltés és hiénakacagás szakította meg a csapat beszámolóját, de voltak, akik a metsző hideg szél és a fagy miatt csak egy képet tudtak küldeni. Az egyik csapat küzdött a sivatagi forrósággal és vízhiánnyal, míg mások gyönyörködtek a lombhullató erdők változatosságában. A leggazdagabb élővilág azokat fogadta, akik a trópusi esőerdőkben értek földet, innen videót küldtek, mert lehetetlen lett volna ennyi fotót készíteni. Akik Ausztráliában landoltak, kenguruk és koalák figyelték mozdulataikat, míg a tajga fenyőrengetegébe érkezőket a puha mohaszőnyegen való lépkedés emlékeztette a világűrben tapasztalt súlytalanságra.

Azt a feladatot kaptuk, hogy ismerkedjünk meg az ott élő növényekkel és állatokkal; vizsgáljuk meg, milyen kapcsolat lehet közöttük; mi történik, ha valami miatt felborul az egyensúly ebben az ökoszisztémában. Nem is gondoltuk volna, mennyire változatos élővilág tud alkalmazkodni a Föld éghajlatához, és sajnos azt sem ismertük, mennyire sérülékeny az egész rendszer!

03.28.
Már a bázisról jelentkezünk. Együtt elemeztünk jónéhány műholdfelvételt, gyönyörködtünk a természet szépségében. Annyi kép készült már az utóbbi évtizedekben a műholdak és a tudomány fejlődésének köszönhetően, hogy vizsgálódni kezdtünk azzal kapcsolatban, hogy két felvétel között milyen változásokat láthatunk; és ezeknek mi lehet az oka, kiváltója? Sajnos, mindig arra a következtetésre jutottunk, hogy mi, emberek alakítjuk át leginkább a természetet elindítva láncreakciókat, amelyek következményei még lehet, hogy ismeretlenek a mai ember számára, de ki tudja, mit okoz ez majd a következő generációk életében?

04.03.
Ma olyan fogalmakat tisztáztunk, mint az üvegházhatás; a klímaváltozás és a globális felmelegedés. Videók segítségével értelmeztük a jelenségeket, kerestük az összefüggéseket közöttük. Döbbenten végeztük el a diagram rajzolását, amelyben az 1500-as évektől napjainkig a földi átlaghőmérsékletet vittük fel. Összevetettük a légköri szén-dioxid koncentrációval, és eközben még inkább szembesültünk azzal a ténnyel, hogy az iparosodás milyen drasztikus hatást fejt ki az éghajlatra, ezáltal az egész földi életre. És ki a felelős ezekért? Hát, mi, az emberiség! ☹

„Kedves naplónk!

Most tartunk egy kis kényszerszünetet, vár egy angol nyelvű drámaelőadás; jön a megérdemelt tavaszi szünet; de addig sem tétlenkedünk, otthoni feladatok várnak majd ránk, illetve még egy kísérletezős foglalkozáson is részt veszünk, mielőtt folytatnánk az utolsó sorozatot a küldetésekben. Nemsokára visszatérünk!”                                                                                                                                                       6.b

A fotók az alábbi link alatt tekinthetők meg: SpaceBuzz 7-9. küldetés fotói

Szalontai Szilvia